Tervetuloa seuraamaan talohankettamme!

, 3 kommenttia.
Perheellemme tarjoutui keväällä mahdollisuus lähteä rakentamaan taloa uudelle asuinalueelle Helsingin Kalasatamaan. 

Kysymyksessä on Fiskarin Bryga -nimellä kulkeva ryhmärakentamishanke, jossa viisi pariskuntaa rakentaa yhteisenä hankkeena kukin oman townhouse-tyyppisen pientalonsa vierekkäisille tonteille, Mustikkamaalle rakenteilla olevan sillan kupeeseen.


Kalasataman Fiskarin korttelin townhouset kadun puolelta kuvattuna (havainnekuva)
Hankkeen pääsuunnittelijan, arkkitehti Katja Maununahon havainnekuva viiden talon kokonaisuudesta.
Liityimme hankkeeseen suunnittelun aivan loppuvaiheessa. Sitä ennen oli paljon ehtinyt jo tapahtua. Kaikki oli alkanut arkkitehtikilpailusta, jonka alkuperäinen ryhmä arkkitehti Katja Maununahon johdolla voitti loppuvuonna 2012. Melkein kaikki ryhmäläiset ovat sittemmin vaihtuneet, mutta hanke on porskuttanut eteenpäin aina vain uusien ryhmäläisten voimin. Matkan varrella on neuvotteluita käyty sekä kaupungin kanssa että ryhmän jäsenten kesken. Sopimuksia on laadittu kasapäin, kustannuslaskelmia tehty ja luonnoksiakin laadittu kymmenittäin tai jopa sadoittain. Suunnitelmat ovat matkan varrella tarkentuneet ja rakennuslupahakemukset lopulta loppuvuonna 2014 jätetty. Nykyinen projektinjohtaja hankkeeseen valittiin syksyllä 2014.

Lähes kolme vuotta hankkeen alkamisen jälkeen saimme mahdollisuuden liittyä ryhmään huhtikuussa 2015, yhden ryhmäläisen luovuttua hankkeesta. Tarjolla oli rakennus- ja vuokraoikeus yhteen muodostetuista tonteista, jolla on kokoa 117 neliötä. Liittyessämme projektiin oli rakennuslupa jo myönnetty, suunnitelmat muutenkin lähes toteutusvalmiit, ja rakennustöiden oli määrä alkaa muutaman viikon sisään toukokuussa 2015. Meille kuitenkin vakuutettiin, että pystyisimme vielä muokkaamaan suunnitelmat haluamaamme muotoon - kunhan vain toimisimme todella nopeasti.

Ryhdyimme tuumasta toimeen. Lunastimme osuuden itsellemme, otimme yhteyttä edellisen asuntomme suunnitelleeseen sisustusarkkitehtiin - ja isot pyörät lähtivät pyörimään. Kun rakennustyöt juhannuksen jälkeen alkoivat, suunnitelmamme olivat edenneet jo pitkälle. Paljon suunnittelua on vieläkin tekemättä, mutta varsin pitkälle on kuluneiden viikkojen ja kuukausien aikana kuitenkin jo päästy. Kova on edelleenkin kiire. Taloon on tarkoitus muuttaa vielä tämä vuoden puolella.

Blogissa on tarkoitus paitsi esitellä tulevan kotimme suunnittelua ja rakennusprojektin etenemistä, myös jakaa kokemuksia hankkeen monista erityispiirteistä kiinnostuneille. Talohankkeemme on monella tavalla erityislaatuinen. Sitä se on jo rakennuspaikan sijainnin johdosta. Talolta on linnuntietä Helsingin päärautatieasemalle vain kahden kilometrin matka. Omakotitalon rakentaminen näin lähelle maan pääkaupungin keskustaa on millä tahansa mittapuulla mitattuna ainutlaatuista.

Sijainnin lisäksi hankkeesta tekee mielenkiintoisen suunnittelun vapaus, joka tämän tyyppisiltä kohteilta yleensä puuttuu. Rakennusprojekti on siinä määrin mittava, ettei tavallisella omakotirakentajalla olisi siihen yksin mitään mahdollisuutta. Rakennuttajaliikkeiden rakentamien talojen osalta tulevien asukkaiden mahdollisuus vaikuttaa suunnitteluun on kuitenkin yleensä hyvin rajallinen. Ryhmärakentaminen mahdollistaa suunnittelun vapauden hankkeessa, jonka toteuttaminen muutoin olisi ainakin meille ollut täysin mahdotonta. Talojen tulevilla asukkailla on ollut lähes vapaat kädet suunnitella tulevan kotinsa juuri sellaiseksi kuin haluavat. Näin on ollut hyvin pitkälti myös meidän talomme osalta, vaikka tulimme projektiin mukaan vasta viime keväänä. Voi sanoa, että vain budjetti on ollut rajana.

Hankkeen tuloksena syntyy viiden uniikin pientalon kokonaisuus. Julkisivun näennäisestä yhtenäisyydestä huolimatta jokainen yksittäisistä taloista tulee olemaan omanlaisensa. Yhdistävinä piirteinä taloilla on rungon materiaali betoni, joka on hyvin voimakkaasti läsnä myös kaikkien talojen sisäpinnoilla, huonekorkeus, joka on märkätiloja lukuunottamatta kauttaaltaan yli kolme metriä sekä tilojen perusratkaisut autotalleineen, pihoineen, parvekkeineen ja kattoterasseineen. Kuitenkaan edes kerrosluku ei ole kaikissa taloissa sama, vaan kahteen taloista tulee kolme ja kolmeen neljä kerrosta.

Meille rakennettavan B-talon suunnittelun keskeisiä teemoja ovat paitsi suunnittelun ja toteutuksen laadullisesti korkea taso ja kokonaisuus, käytännöllisyys, valintojen ekologisuus, energian omavaraisuus. Suunnitelmiin kuuluu sähkön tuottaminen katolle sijoitettavilla aurinkopaneeleilla sekä käyttöveden lämmittäminen aurinkokeräimillä ja asuntoon sijoitettavalla vesikiertoisella takalla.

Painopiste blogissa on asunnon ja sen ulkotilojen suunnitteluun ja sisustukseen liittyvissä kysymyksissä. Tämän lisäksi aiheina ovat erityisesti energia- ja ympäristökysymykset, suunnitteluun ja rakentamiseen liittyvät ilmiöt yleensä sekä uuden asuinalueen muodostuminen ja siihen liittyvät odotukset.

Tervetuloa mukaan seuraamaan talohankkeemme etenemistä!

Anna

3 kommenttia :

  1. Todella mielenkiintoinen projekti teillä käynnissä, jään seurailemaan kuinka homma etenee. Sinällään eksyin blogiisi hauskaan aikaan, koska juuri muutama päivä sitten mietin kolleegani kanssa töissä, että missä sijaitsee Helsingin rautatieasemaa lähinnä olevat omakotitalot. :)

    VastaaPoista
  2. Tervetuloa vaan seuraamaan projektimme etenemistä! Veikkaisin, että lähimmät omakotitalot rautatieasemalta ovat Linnunlaulun villat, mutta nämä kyllä saattavat olla 2000-luvulla rakennetuista ehkä jopa lähimpänä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu Linnunlaulun villat mekin keksimme ensimmäisenä. Muutamia omakotitaloja löytyy myös esim. Eirasta. 2000-luvulla rakennetuista "Duudsonien talo" taitaa olla lähempänä rautatieasemaa, kuin kalasatama. Mielenkiintoinen projekti teillä jokatapauksessa, tsemppiä kovasti rakentamiseen! :)

      Poista