Oli Sörnäisten ranta ja Sompasaari. Oli vilkas satama ja pari voimalaa, Suvilahti ja Hanasaari. Sitten jossain vaiheessa tuli metroasema, ja hetkeä myöhemmin ensimmäiset asukkaat.
Vaikka nykyinen Kalasatama tuskin on päässyt vielä vaipoistaan, on sen muodostamalla alueella takanaan värikäs historia. Viime vuosiin asti alue on ollut teollisuus- ja satama-aluetta. Se on ollut myös tärkeä energiantuotannon keskus.
Mennään ajassa pari sataa vuotta taaksepäin. Sörnäisten alue oli tuolloin, 1800-alussa vielä lähes asuttamatonta maaseutua. Tilanne kuitenkin muuttui vuosisadan edetessä. Vuonna 1812 neljän tuhannen asukkaan pikkukaupungista tehtiin kerta heitolla maan pääkaupunki. Puukaupunkia jatkuvasti uhanneen tulipalovaaran vuoksi tehtaat määrättiin vuonna 1825 siirrettäväksi kaupungin ulkolaidoille, jonne nykyinen Kalasataman alue tuolloin kuului. Sörnäisten alue muuttui tehtaiden myötä nopeasti maaseudusta teollisuusalueeksi. Alueelle rakennettiin pian myös silloisissa oloissa suuri ja moderni satama.
Sörnäisten alueella oli 1800-luvun lopulla villi maine. Viina, prostituutio ja väkivalta liittyivät sen ajan satamiin. Merimiehet olivat pitkään maissa ja satama-alueiden työväestö maalta muuttaneita ja kouluttamattomia. Alueella syntyi 1800-luvun lopulla myös alkuperäinen stadin slangi, jonka sanastossa sekoittuu paitsi suomen ja ruotsin kieltä myös venäläisiä ilmaisuja ja vaikutteita muistakin kielistä.
Alueen kehitystä edisti öljysataman perustaminen Sörnäisten rantaan vuonna 1889. Pian tämän jälkeen sai alkunsa Helsingin keskitetty energiantuotanto. Suvilahteen rakennettiin 1900-luvun alussa kaupungin ensimmäiset sähkö- ja kaasulaitokset. Suvilahden voimaloiden rakennukset suunnitteli arkkitehti Selim A. Lindqvist, joka oli jugend-arkkitehtuurin keskeisiä nimiä Suomessa. Hänen suunnittelemiaan ovat useat Helsingin keskustan rakennukset sekä esimerkiksi Hietalahden kauppahalli.
Suvilahden voimalaitos 1930-luvulla. |
0 kommenttia :
Lähetä kommentti